Final Fantasy XIII - Del III

Jag vill börja det här inlägget med att säga - sovmorgon på lovet? Nej då absolut inte.. ;_; Va fan dennis, sov!


Nu är det endast två futtiga dagar kvar till årets händelse - kan ni fatta hur uppspelt jag är?! Jag har väntat på det här spelet i en sisådär 3-4 år sedan jag såg de första bilderna. På tisdag ska det hämtas och kommer det inte då så blir jag rejält besviken på cdon!!! Idag tänkte jag dyka lite djupare i Final fantasy XIII och berätta lite om spelet.

Världen som Final Fantasy XIII utspelar sig i:



Final Fantasy XIII's värld är generellt uppdelad i två viktiga platser, Coocoon, en mystiskt svävande stad som är formad som en boll som svävar högt i skyn. Coocoon är jäkligt stor och är också uppdelad i mindre städer eller distrikt, om man hellre vill kalla det så. Det är ett ställe där teknologin blomstrar och människorna lever enkelt i fred och stillhet. Coocoon påminner mycket om våran värld, bara en aning futurisktisk, där spännande expeditioner, nöjesfält, affärer och luftskepp och antika byggnade florerar. Staden har dock ett försvar mot världen utanför Coocoon som nästan aldrig används då stadens placering gör det svårt att attackera. Försvarsstyrkan är mer känd som PSICOM och är en militär kraft som skyddar och upprätthåller Coocoon och dess lagar. De skyddar också stadens hemligheter så att stadens människor inte får reda på dem och de kan nog göra vadsomhelst för att få som de vill, även ifall det kan resultera i att offra viktiga föremål... eller människor.

Under Coocoon finns dess enda hot, den enorma världen Gran Pulse. Pulse är en väldigt primitiv plats där massa med monster, vilda människor och ondskan härjar i varje hörn. Som Coocoon har pulse sina underverk samt många antika byggnader men inte så högteknologiskt. Även fast Coocoon utlyser att Pulse är en plats för barbarer och fara så klara många människor och varelser att leva ett bekvämt liv i skuggan av den svävande staden. Människorna i Pulse söker generellt fred men efter Coocoon's skapadande av Fal'cie så har det ändrat livsstandarden i Pulse. Det har resulterat i ett krig mellan dess två platser och kriget har ännu inte blossat upp - inte förän Final Fantasy XIII tar sin början!



Nästa del jag ska ta upp är

The story:

Mannen bakom Final Fantasy XIII's story är mannen - idolen - LEGENDEN - Motomu Toriyama.

Historien utspelar sig i en värld som styrs av gudomliga varelser vid namn Fal'cie. Som kan ses i bilden nedanför - alltså det stora mekaniska obäket. =)



Fal'cies får sin föda genom kristaller som är deras källa till energi. Pulse och Coocoon har egna Fal'cies utspridda på olika platser som övergivna tempel och kyrkor. Några befinner sig dock ibland människorna. Coocoon's Fal'cies som är många fler än Pulses fal'cies hjälper människorna i staden genom att ha en funktion som t.ex att skicka ut information eller att kontrollera vädret. De ses som gudar och människorna offrar deras tillgångar för att vara i god till dem. Coocoon och pulse Fal'cies är fiender med varandra och försöker störta varandra- Final Fantasy XIII's början är då krig bryter ut!

Fal'cies väljer deras krigare. I evighet så har dem valt människor att bära deras märke - märket av en l'cie. Människorna som har fått denna bitterljuva present från Fal'cies, får ett speciellt uppdrag kallat "focus". En som blivit vald av en Fal'cie och fått märket av en l'cie blir helt enkelt en l'cie - tjänare av en Fal'cie. Märket kan ha olika utformningar och är vanligtvis placerad på en slumpartad plats på kroppen och dess utformning beror på vilken Fal'cie som gav dem märket.



En l'cie ges ofta en speciell kraft som är olika från person till person, typ en förmåga att känna av att en annan l'cie befinner sig i närheten. L'cies vet oftast inte mycket om deras Focus utan har bara ett vagt minne eller dröm om hur de fick uppdraget och hur det ska slutföras.

En l'cie måste fortsätta och slutföra sitt uppdrag för att inte bli en "Cie'th" - som är en kristalliserad kvarleva av dem själva, typ ett monster. Om en L'cie klarar sitt uppdrag så blir de istället en kristall, som ett evinnerligt minne av sina heroiska dåd, fram tills Fal'cies bestämmer att väcka en igen för att uträtta ytterliggare ett uppdrag för att senare bli en kristall och man klarar uppdraget - och så går det runt. Det är många som är emot det här då de tycker att det inte är någon skillnad i att bli en kristall eller att dö och bli ett monster då de ger upp sina liv vad de än väljer. Dock så är det så att många l'cie går ut för att försöka klara sina uppdrag då de hellre skulle bli en kristall än ett monster.

Final Fantasy XIII's huvudkaraktärer har alla någon relation till märket av en l'cie - några har märket själv eller känner någon som har märket. Alla lever olika liv men ödet har fört dem tillsammans då dem förbereder sig för att klara sina uppdrag och att i någon form hitta ett lyckligt slut. Det är inte bara märket som är farligt för våra karaktärer utan Coocoon är rädda för Pulse Fal'cie L'cies och skickar ofta ut militärer för att förgöra dem. Så PSICOM är ofta efter vära kära karaktärer.

All denna börda ligger på våra karaktärer i Final Fantasy XII - och det är dags att de söker efter sitt öde istället för att deras öde hitter dem!





Nu kommer den sista genomgången

Strids-systemet:



Final Fantasy XIII's kärna är dess grymma stridssystem - som är ett s.k "Command Synergy Battle system". Det beskrivs som mer taktiskt än Final Fantasy X, snabbare än Final Fantasy X-2 och nästan så sömlöst som Final Fantasy XII. Stridssystemet är en avvikelse från det omgångs baserade system som Final Fantasy blivit kända för. Som i Final Fantasy XII så styr man endast en person i striden samtidigt som "datorn" styr sina två allierade. Dör ledaren som spelaren styr så förlorar man striden. Märk väl att både experience points och magic points [MP] är borttaget men kompenseras i andra tillägg - vilket jag kommer nämna senare.

Den kanske mest intressanta tilläget är Paradigm skifte - en utveckling av job/klass systemet. I en strid så har karaktärerna olika "roller" som begränsar vilka tekniker och attacker de kan använda. Det finns sammanlagt 6 olika roller.

  • Commando
  • Ravager
  • Medic
  • Sentinel
  • Saboteur
  • Synergist
De två karaktärerna som styrs av datorn får hjälp med att man väljer en roll till dem och vet på så sätt hur de ska agera. Dessa roller kan ändras när som helst, både utanför och i strid.



Att byta paradigmer jämförs med att byta "dresspheres" i Final Fantasy X-2. Före strid så måste Paradigmerna vara plcerade på en s.k Paradigm Deck som gör att man kan byta och välja paradigm i strid - liknande "Garment Grid" från Final Fantasy X-2.



Då det inte finns experience poäng så utvecklas karaktärerna på annat sätt. När man vinner en strid så får man "Crystogen points" [senare nämnd som CP] som man kan använda i Crystarium systemet. Crystarium systemet är som en bräda där man låser upp olika tekniker, magier och också gör karaktären starkare genom att höja dess försvar, attack m.m - liknande "Sphere grid" som används i Final Fantasy X. Det är dock annorlunda från FFX då varje karaktär har en unik bräda för varje roll som karaktären har. Det kan betyda att man kan välja att spendera sina CP på Lightnings roll som Commado eller Medic bräda - brädan kommer se totalt annorlunda ut från de andra karaktärernas brädor inom samma roll så man kan låsa upp helt olika krafter och tekniker. Det är för att varje karaktär är förutbestämd att gå en viss väg "kraft-mässigt" även fast man har öppna händer att utveckla dem som man vill. Delar av brädan är låst när man börjar spela för att hindra att man utvecklar sin karaktär för snabbt.



Då Magic Points [MP] inte finns i spelet så kostar det fortfarande att använda magi och tekniker. I strids rutan så ser man en blå remsa som är ATB som är uppdelad i max sex olika delar. Så när man använder en teknik eller magi så försvinner en eller fler av delarna i ATB'n. Så i bilden nedanför så ser ni Lightning's ATB remsa [Alltså det blåa långa sträcket som är under den svarta rutan om paradigm skifte] som har fyra delar. Då kan hon använda blitz två gånger, attackera fyra gånger eller använda ruin fyra gånger. När alla delarna är slut så börja nästa omgång.



Vissa special attacker (Som libra eller att framana Eidolons) kräver teknikpoäng [TP] som man får genom att slutföra en strid snabbt.

Eftersom striderna i Final Fantasy XIII är så snabba kan det rekommenderas att använda Auto-Battle i strid. Då gör "datorn" ett val av attacker som den ser lämplig beroende på hur striden ser ut. Så om t.ex spelaren har tre st ATB delar och slåss mot ett monster som är svag mot Fire så väljer datorn automatisk Fire - Fire - Fire - då måste förståss karaktären ha lärt sig magin Fire i sin roll först.

Ytterliggare en unik sak med stridsystemet är dess Stagger Gauge. Som befinner sig högt upp i det högra hörnet. Den här mätaren fylls då man snabbt attackerar ett monster och töms ju längre tid det tar att besegra monstret. Då mätaren är fylld så blir monstret Staggered - det menas med att monstret kastas upp i luften och dess försvar minskar vilket medför att man kan döda snabbare.



När striden är över så kommer en skärm upp där spelaren blir rankad från 1 till 5 stjärnor beroende på hur bra man spelade. Hur snabbt det gick samt hur mycket CP och TP man fått.





Det var allt för den här gången hoppas jag gjort er lite sugna på att införskaffa Final Fantasy XIII!
FAN VAD JAG LÄNGTAR!!!

Kommentarer
Postat av: Pea

du och din Final Fantasy, jag läste och försöker förstå din intresse men.....:D

Ses snart....<3

puss syrran

2010-03-07 @ 13:44:50
URL: http://artan.blogg.se/

Det är här du kommenterar mitt inlägg:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Adressen till din blogg eller hemsida:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0